Inspirasjon og motivasjon i koronaens tid

Inspirasjon og motivasjon i koronaens tid

Sesongen 2020-2021 ble ikke akkurat som planlagt. Lite ante vi sist vår om at pandemien skulle sette en stopper for hele løpssesongen, ja bortsett fra MUSH Synnfjell da. Vi fikk det akkurat til før restriksjonene ble strammet inn og det å samle folk ble umulig.

Det ene løpet etter det andre måtte avlyse. Motivasjonen hos mange fikk seg en knekk. Det man hadde trent for ble ikke noe av. Hundekjørere er jo et folkeslag som er vant til å snu seg rundt, gjøre ting annerledes enn de hadde tenkt, men dette var krevende. Å være ute med hund er jo alltid bra, uansett motivasjon. Men noe ble borte. Muligheten for å treffes og muligheten for løp.

Raske Poter sin Sarek og Martin klare for MUSH Synnfjell
Raske Poter sin Sarek og Martin klare for MUSH Synnfjell

«Vår egen» Øistein Sørensen lanserte høsten 2020 appen The Musher, en app for hundefolk. For logging av treninger, administrasjon av flokken, fôringsdata og mange andre snasne funksjoner. Dette ble utgangspunktet for noe helt nytt.
Digitale hundeløp. Det hadde ikke verden sett og opplevd før. Og kanskje var det akkurat noe slik vi trengte? Noe å motiveres mot, en ny form for samhandling. Vi alle har jo deltatt i mange møter gjennom ulike nettløsninger, både i jobb og fritid. Så ble det altså mulig å konkurrere med hund over nett. Hvis det hadde vært en nyvinningspris å dele ut hadde den gått til Øistein!
Vi tok en prat med Øistein for å høre litt om både bakgrunn og planene fremover.

Hvordan kom du på tanken?

Ja, den dukka opp en natt jeg ikke helt fikk sove. Femundløpet var nettopp blitt avlyst. Kunne appen brukes til noe mer enn den var tenkt for, kunne det kjøres løp i appen? Nei svarte jeg meg selv og sovna. Men dagen etter kunne jeg ikke slippe ideen. Her måtte det være mulig å skape noe. Jeg tok kontakt med dyrefor.no og spurte om de ville støtte opp med litt premier, hvis vi rigga et digitalt løp. De var med og Homerun Race var født.
Det ble satt opp noen enkle klasser/distanser og man kunne melde seg på og kjøre der man vanligvis trener, logge det i appen – og vips var det et digitalt løp. Da dette aldri var gjort før, ble det uttrekkspremier. Logginga i appen ble til resultatlista for løpet.
Jeg tenkte det kom til å bli en 10-12 deltakere sier Øistein. Men det tok av og det ble 69 deltakere. Resultatlista ble til ved å manuelt hente data ut fra databasen. Responsen tydet på at dette traff og var noe konkurransehungrige kjørere ville være med på. Landet rundt var det spann i aksjon. Men det var litt vel mye jobb som måtte gjøres manuelt, så noe utvikling måtte til.
Engasjementet trigget utvikler’n

Det skape engasjement – et slikt engasjement miljøet og sporten trengte. Inspirert av erfaringene fra verdens første digitale hundeløp ble appen utviklet videre i rekordfart.
Også Finnmarksløpet måtte til slutt avlyse, etter å ha håpet i det lengste. Da det tid for et nytt digitalt løp. På de tre ukene som var mellom Femundløpet og Finnmarksløpet rakk Øistein mye… Påmeldingsløsning, kart-tracking og automatiserte resultatlister var blitt utviklet i mellomtida. Sponsorer var igjen på banen med premier.

Hva var drivkraften din? Det må jo ha blitt noen timer ved skjermen.

Som datautvikler gjennom mer enn 25 år har jeg litt erfaring å bruke og når jeg kombinerer den med det jeg kan om hundekjøring går det an å få til mye. Motivasjonen var rett og slett å bidra til fellesskap og engasjement i en tid hvor våre vanlige arenaer ikke var der.

Det ble et løp 2 når Finnmarksløpet skulle gått, det hadde 50 deltakere. Et tredje løp ble arrangert sammen med Vom & Hundemat, som stilte med 9 tonn (ja 9 tonn) hundemat i premier. Her var det 104 deltakere i både sprint, mellomdistanse og langdistanse, med toppkjørere i alle grener.
Dette var første løp der løsningene hadde fått sin gjennomkjøring med alle nye funksjoner. Siste løp for sesongen ble arrangert sammen med Pasvik Trail og hadde 51 deltakere.

Hvordan har det vært å få til samarbeid rundt dette?

Logging av hendelser direkte i appen mens du er i hundegården.
Logging av hendelser direkte i appen mens du er i hundegården.

Dyrefor.no var allerede inne i forbindelse med utvikling av appen og klappa for ideen om digitale løp. Etter hvert tok flere kontakt og ville bidra/være med forteller Øistein. Femundløpet kom på banen med premier og markedsføring. Vom & Hundemat dro i gang løp under sin «branding». Og ikke minst har jeg blitt kjent med mange mange hundekjørere som har gitt innspill og delt erfaringer underveis i både bruken av appen og fra det å være med i digitale løp.

Kanskje blitt en del brukerstøtte og support også da?

Noe har det blitt ja, til tider hektisk. Men moro da. At det som begynt som en app jeg egentlig laget til mitt eget bruk i egen kennel har blitt til noe mer enn 1000 hundekjørere bruker og som viste seg å være en løsning også for å skape digitale hundeløp. Support og utvikling går på en måte hånd i hånd.

Rekruttering og lavterskel

Digitale løp har vist seg å trekke til seg mange nye kjørere som ikke har kjørt løp før, forteller Øistein. Terskel for å melde seg på ble lav når man ikke trengte å reise noe sted og kunne kjøre der man trente. Måle krefter med andre og finne ut at yes, jeg og hundene mine er på et nivå der vi kan konkurrere. Kanskje tør flere melde seg på løp etter en sesong med digitale løp.

Flere unge utøvere deltok også, den yngste var 8 år og deltok sammen med sine foreldre. Det er rekruttering det. Å få delta i løp og gjøre seg erfaringer i ung alder. I trygge rammer.
Å se hva løpene og appen har skapt av glede har vært en stor motivasjon sier Øistein.

Øistein klar for en høsttreningstur.

Øistein klar for en høsttreningstur.

Hva tenker du framover?
Som utvikler tenker jeg alltid framover. Hva kan bli bedre, hvordan kan funksjoner bli mer stabile… og som hundekjører ser jeg stadig ting jeg sjøl kunne ønske var i appen. Mange funksjoner og utvidelser er på trappene. Appen skal være et sted å hente kunnskap. F.eks. skal det utvikles en «løpsindikator» som kan fortelle om du er på rett vei med trening med tanke på løp. Det skal bli mulig å få tak i treningsplaner, det skal utvikles et sosialt rom for erfaringsutveksling. En veterinærfunksjon for godkjenning av vaksiner for løp er også påtenkt i samarbeid med løpsveterinærer.

Funksjonen for deling av hundeløyper skal også forbedres og utvikles, slik at det blir mulig å se når løyper er kjørt opp. Øistein fortsetter å fylle på med tanker om hva som kan komme. «Fantasy Mushing» kan bli en realitet. Uansett vil appen fungere og utvide opplevelsen av de vanlige løpene vi håper kommer sesongen 2021/2022.

Vi må jo spørre…..hvordan finansieres alt dette?
Her har det vært 100% idealisme i utviklingsarbeidet. Og noe sponsing på faktiske utgifter. Tanken er å kanalisere dette inn i et AS, slik at både utvikling og drift finansieres med noe brukerbetaling, annonser og det som vel kan kalles produktplassering. Det viktige er å sikre stabil drift og at det kan utvikles funksjoner som hundekjørere trenger. Kunsten er å finne balansen mellom «kommers» og idealisme avslutter en meget entusiastisk utvikler.

Les også: